Cum prevenim si tratam surmenajul si epuizarea. Cand trebuie sa mergem la psiholog

  • 0
646x404

Cum prevenim si tratam surmenajul si epuizarea. Cand trebuie sa mergem la psiholog

Oboseala este un fenomen fiziologic firesc in perioade aglomerate, ce ar trebui sa dispara dupa ce ne alocam un timp anume pentru odihna. Cand efortul fizic sau psihic este excesiv si prelungit, iar odihna este insuficienta sau prost organizata, putem intra in surmenaj, o stare de oboseala extrema caracterizata prin somnolenta, dureri de cap, nervozitate, scadere a posibilitatii de concentrare. De la surmanaj la epuizare nu e decat un pas.

In situatii de supra-solicitare sau situatii intense emotional, organismul activeaza mecanisme de protectie si aparare pentru a depasi situatia limita.

“Stresul poate fi cauzat de orice element din mediul inconjurator cu care interactionam, caruia nu reusim sa-i facem fata sau care pune presiune constant in viata noastra. Pentru perioade lungi de timp, stresul determina oboseala accetuata, scade semnificativ capacitatea de adaptare a persoanei si motivatia de implicare si orientare in alte activitati”, explica, pentru Adevarul, psihologul Ionut Ghiugan.

Surmenajul apare cand efortul nu este dozat dupa un program echilibrat. Munca nechibzuita ne impinge intr-un cerc vicios. Permanenta excitare psihica, teama si nelinistea care vin la pachet duc la tulburari de somn, tulburari de ritm cardiac si sensibilitate exagerata. Lipsa de dinamism ne lasa si fara chef de munca si fara chef de distractie. Surmenajul slabeste rezistenta organismului si predispune la aparitia unor boli.

Cum prevenim surmenajul. Oboseala cronica poate fi insa prevenita prin organizarea echilibrata a activitatii, alternand timpul de lucru cu cel de repaos, munca intelectuala cu cea fizica, repartizand activitatile mai grele dimineata si alegand pentru desfasurarea celor mai intense eforturi zilele de la mijlocul saptamanii – cea de-a treia sau a patra zi de dupa zilele libere. O dieta potrivita ajuta si ea la prevenirea surmenajului. Alimentele bogate in crom, fier, magneziu, potasiu si in vitaminele B, C si E, precum si cele bogate in fibre ajuta la sustinerea efortului fizic si intelectual. In schimb trebuie limitate cofeina si alcoolul.

Cand si cui trebuie sa cerem ajutor. Chiar daca nu trece la fel de usor ca oboseala, surmenajul cauzat de munca excesiva, de supra-solicitare are nevoie tot de odihna. De multe ori insa, aceasta nu este un remediu suficient. Cand de vina sunt si situatiile intense emotionale, sau de alta natura, trebuie sa cerem ajutor de specialitate.

“Pentru a depasi astfel de situatii este important sa identificam corect sursa problemei si comportamentul care o mentine. Daca este o cauza de natura somatica, persoana trebuie sa apeleze la medic. In situatia in care sunt prezenti factori psiho-emotionali, persoana are nevoie de indrumarea unui psiholog specializat in consiliere psihologica si psihoterapie. Indiferent de sursa acestor stari, persoana nu trebuie sa adopte un comportament pasiv sau de evitare, ci este necesar sa caute ajutor pentru a dezvolta stategii rezolutive”, spune psihologul Ionut Ghiugan.

Articol publicat în: www.adevarul.ro

PROGRAMĂRI:
► Telefon: 0722.509.692
► E-mail: ionutghiugan@gmail.com

@|2019 Expertiza Psihologică judiciară Ionuţ Ghiugan

Informaţii utile:
→ Pachet evaluare psihologică autocunoaştere şi dezvoltare personală (click aici)
→ Depresia, simptome si tratament (click aici)
→ Anxietatea (click aici)
→ Tulburarea de Personalitate Dependentă (click aici)
→ Cum apare masochismul (click aici)
→ Cum se pot schimba oamenii agresivi sau cei pasivi (click aici)
→ Expertiza psihologică ȋn cazurile de stres post-traumatic (click aici)
→ Alienarea parentală (click aici)
→ Pachet evaluare abilităţi parentale şi stil parental (click aici)
→ De ce femeile abuzate se ataşează de partenerii agresivi, le caută scuze şi refuză să-i părăsească. Sindromul Stockholm ȋn violenţa domestică  (click aici)
→ Tulburarea de Personalitate Paranoidă (click aici)
→ Cum alegi cel mai potrivit psiholog (click aici)