Capcanele copilariei: cum sunt pregatite, de la varste fragede, viitoarele paciente ale chirurgilor esteticieni

  • 0
974x4683

Capcanele copilariei: cum sunt pregatite, de la varste fragede, viitoarele paciente ale chirurgilor esteticieni

Lumea copilariei e plina de pericole si de daruri otravite frumos impachetate, pe care parintii sunt inclinati sa le considere momente de rasfat nevinovat pentru micutele lor.

Stereotipurile de care abunda povestile cu printese si printi calare pe cai albi sunt exploatate la maximum de industria dedicata copiilor, iar adultii sunt primii care se lasa ademeniti de aparentele finaluri fericite promise de cei care cauta profitul cu orice pret. Nu mai departe de sfasitul saptamanii trecute, Apple iTunes a retras peste noapte o aplicatie dedicata fetitelor, dupa ce a primit peste 4.000 de reactii negative din partea parintilor, si nu numai, la scurt timp dupa ce jocul a fost lansat. Aplicatia intitulata “Chirurgie plastica & Doctori esteticieni & Spitalul de Chirurgie plastica pentru Barbie” le invata pe copile ce presupune liposuctia si le incuraja sa o aplice unei “fete ghinioniste, atat de grasa incat nicio dieta nu o mai poate ajuta”. Mai departe, fetitele intrau in pielea chirurgilor plasticieni, nu inainte de a li se explica faptul ca, in clinica virtuala, pacienta poate beneficia de o liposuctie care o va face supla si frumoasa, dupa ce i se vor face mici taieturi in zonele cu probleme pentru a extrage surplusul de grasime.

Nu este singura aplicatie de acest gen disponibila pe iTunes, iar criticile adultilor care au aflat despre aceste jocuri dedicate fetitelor sunt extrem de dure. Multi considera ca aceasta este, de fapt, o modalitate de a pregati de la varste fragede pacientele de maine, tinere dornice de corecturi estetice, care vor face coada la cabinetele chirurgilor plasticieni.

In lipsa unui sistem de valori autentic, a unor repere interne solide, viitoarea adolescenta si femeie va prelua si consuma necritic mesajele din exterior si tendintele de moment ale societatii, iar acestea, dupa cum ne invata realitatea, pun foarte mult accentul pe latura fizica si obiectuala a realitatii, explica psihologul Ionut Ghiugan.

 

„Astfel de persoane vor cauta fericirea in exterior, intr-o relatie de dependenta cu lumea obiectelor si a vestimentatiei, si vor fi tot timpul in cautarea unor modele pe care sa le copieze. Din punct de vedere al vietii de relatie, acest tip de persoane nu vor reusi sa se implice autentic intr-o relatie, fiind centrate in mod egocentric si narcisist pe propria persoana si pe propriile nevoi. Mentinerea acestui comportament produce fixarea pe propriul fizic ca resursa principala a succesului si reusitei personale, iar in timp, pe masura ce calitatile fizice sunt estompate, eul persoanei  va trai intens anxietatea si insatisfactia unei vieti lipsite de sens”, in opinia specialistului.

Eroinele Disney, modele negative

Psihologul Ionut Ghiugan subliniaza ca imaginea de printesa este adanc inradacinata in mintea copiilor, aceasta “fiind parte din universul primilor ani ai vietii, un rol important in formarea acesteia avand expunerea copiilor la desene animate si povesti, in care aceste personaje ocupa un rol central”. In anumite perioade ale dezvoltarii, identificarea cu astfel de personaje este absolut normala, considera psihoterapeutul, tocmai pentru ca fac parte dintr-o etapa importanta a formarii identitatii feminine.

„Faptul ca micutele vor dori hainele si pantofii cu toc ai mamei nu trebuie sa ne ingrijoreze, fiind comportamente normale legate de stabilirea propriei identitati in raport cu ambii parinti. Ce trebuie sa ne ingrijoreze este mentinerea nevoii de atentie, de admiratie si centrarea pe eul fizic in urmatoarele etape ale dezvoltarii, aceasta fixare avand ca rezultat structurarea unei anumite personalitati”, atrage atentia Ionut Ghiugan.

Reabilitarea printesei

La randul sau, psihologul american Jennifer L. Hardstein explica in cartea „Reabilitarea Printesei: Un ghid pentru a creste fetite puternice si independente, care isi pot crea propria lor poveste cu final fericit”, de ce povestile cu printese si feti-frumosi pot influenta negativ evolutia fetitelor. Specialistul spune ca superficialitatea copiilor din ziua de azi nu este determinata doar de ceea ce invata de la televizor, din ziare sau din ce descopera pe internet, ci lucrurile incep sa se strice inca din momentul in care parintii le citesc povestile cu care au crescut la randul lor, in care eroinele de basm, de la Alba ca Zapada pana la Cenusareasa sau Frumoasa din Padurea Adormita promoveaza, ce-i drept, intr-un mod minunat, conceptia ca daca o fata arata bine si are haine frumoase va fi suficient pentru a gasi dragostea perfecta, dar si ca va fi iubita de toata lumea. Hardstein mai spune ca de la varsta de doi ani, moment in care fetitele incep sa-si doreasca sa se costumeze in eroine de poveste, micutele incep sa-si contureze un set de valori bazat pe idei nerealiste, care le poate afecta stima de sine atunci cand vor creste, fenomen botezat de psihologul american „sindromul printesei”.

Fara papusi Barbie si zeci de haine roz

Din moment ce parintii sunt primii care modeleaza felul de a gandi al copilului, de a simti si de a-si exprima nevoile si emotiile, psihologul Ionut Ghiugan atrage atentia ca adultii sunt datori „sa cenzureze sau sa permita prezenta unui anumit tip de comportament“. De asemenea, parintii valideaza, cel mai adesea fara sa realizeze, un comportament de tip consumerist al copilului, prin lipsa de reactie sau, dimpotriva, prin incurajarea acestuia si, indirect, prin propriul lui comportament bazat pe  caracteristici de consum.

“Copiii copiaza nevoile si atitudinele parintelui fara critica, deoarece nu au format un sistem propriu de referinta. Prin repetitie si imitare, normele sunt interiorizate si, mai tarziu, vor fi asumate ca fiind proprii de viitorul adult”, considera Ghiugan.

Un parinte trebuie sa fie receptiv la nevoile emotionale ale copilului si sa construiasca pentru acesta un mediu de formare potrivit  cu etapa sa de varsta si dezvoltare, conform psihologului.  Inca de la inceput este important ca adultul sa fie atent si responsabil cu privire la alegerea jucariilor si hainelor pe care copilul le doreste, la desenele animate si povestile pe care acesta le urmareste sau pe care i le citeste. Astfel, parintele va forma un consumator educat, care va sti sa filtreze mesajele transmise de societate si media prin propriul sistem de gandire. Este foarte important sa incurajam copilul sa vorbeasca despre ceea ce vede si simte, sa invete sa puna intrebari si sa valideze lucrurile pozitve si valoroase, punand astfel bazele unei imagine de sine autentice si reale.

Articol publicat în: www.adevarul.ro

PROGRAMĂRI:
► Telefon: 0722.509.692
► E-mail: ionutghiugan@gmail.com

@|2019 Expertiza Psihologică judiciară Ionuţ Ghiugan

Informaţii utile:
→ De ce este mai avantajat ȋn viaţă copilul care ȋşi dezvoltă inteligenţa emoţională (click aici)
→ Violenţa asupra copilului (click aici)
→ Expertiza psihologică a copilului şi familiei ȋn procesul de stabilire a condiţiilor exercitării autorităţii părinteşti (click aici)
→ Evaluarea psihologică a copilului după divorț/separarea părinților (click aici)
→ Cum ȋi afectează pe copii lipsa tatălui (click aici)
→ Complexul Medeea sau cum ajunge un părinte să-şi ȋnverşuneze copilul ȋmpotriva celuilalt părinte (click aici)
→ Semnele abuzului asupra copilului (click aici)
→ Pachet evaluare abilităţi parentale şi stil parental (click aici)
→ Teste psihologice utilizate ȋn evaluarea copilului şi adolescentului (click aici)
→ Cauzele Depresie (click aici)
→ Cum alegi cel mai potrivit psiholog (click aici)
→ Copiii care ȋşi rod unghiile ascund o teamă uriaşă (click aici)
→ Alienarea parentală (click aici)